Chokladtrfflar med ingefära, citron och honung

Igår var det choklad bollens dag, vilket jag blev påmind om sent på kvällen när min dotter frågade om jag visste vad det var för dag idag (igår).
 
Klart vi måste äta choklad bollar då, jag som älskar choklad!
 
Letade i min "receptbank" och hittade ett urklipp från en Må Bra tidning, som jag ej hade testat att göra.
Så här kommer ett något modifierat recept och måtten lite på en höft....
 
 
Du behöver till ett 10-tal tryfflar (antalet beroende på hur stora du gör dom).
 
180 g kokta svarta bönor (i tetra)
2 msk honung
1 tsk riven färsk ingefära
2 tsk rivet citronskal (skal från en 1/2 citron ungefär)
1 msk kokosolja
3/4 dl kakao
 mörk choklad att doppa i, ca 100g
 
1. Skölj bönorna noga, gärna flera gånger. Låt rinna av och "klappa" gärna med hushållspapper för att få bort det sista av vätskan.
 
2. Mixa i en mixer bönorna och tillsätt sena övriga ingredienser (utom den mörka chokladen). Ställ sedan in smeten i kylen 30-40 minuter. Rulla till bollar, doppa i vattenbads smält mörk choklad och låt stelna.
(Vill du att dom ska stelna snabbt, så lägg dom i frysen några minuter). Enjoy!!
Tydligen blev resultatet mer än godkänt!? Lilla bilden är resultatet när jag kom in till Tv:n och skulle sätta mig för att smaka.... Men det fanns ju i alla fall 1 st kvar till mig. ;))
 
Jag tror på att tillföra bra gejor för att uppnå god hälsa. I form av rolig träning, sund god mat samt även go`saker i form av choklad är en viktig del i min hälsa. Och på ett nytänkande kreativt sätt skapa "sött" som faktiskt gör gott.
Det är inte svårt att utesluta det berondeframkallande vita sockret samt det vita mjölet för att det ska bli go`saker.
Oftast går det både snabbare och är enklare att baka/tillreda.
 
Delar här en länk om just mörk choklad, där MåBra har testat olika märken. Hur i stor skillnaden kan vara på innehållet i de olika märkena, trots att det i stort sätt är samma kakaohalt. Vilken är din favorit? Väljer du ett bra val?
 
Kram på Er!
// Anna
 

Kommentarer:

1 sofie:

skriven

Hej!
Har du lust att skriva ett inlägg om hur man ska öka energin och fördelarna med att inte leta efter snabbt resultat?

:) Kram

Kommentera här: