Vad går din motor på?

Tänker inte i detta inlägg skriva om hur du ska träna eller äta, utan snarare ge er några tankar. Eller kanske sätta tankarna till rätta....
 
Lära sig själv vad just min kropp och knopp behöver, vad går den på?
En klassiker som ni känner igen: " Man tankar inte disel i en bensindriven bil". Man är så medveten vad bilen drivs av, men vet man vad man själv drivs av. Vad funkar min motor bäst av?
 
Många vill inte veta, orkar inte veta utan bara kör på i gamla hjulspår och kanske ser den där löpsedeln och hoppar på den dieten. Den verkar ju bra!
Hade en granne som, eller en kollega som - och för henne funkade ju.....
 
Det som är bra att veta är att varje cell i kroppen byts ut under 1 år.
Så vi har chans att hoppa på nytt tåg, varje dag, varje timma, varje minut.
Vi har många chanser i livet att göra om och göra rätt!
 
 
Vet ni hur många ton mat vi i genomsnitt stoppar i oss under en livstid?
Vi stoppar nämligen i oss oändlig mängder mat. 40-50 ton!!!!
Sjukt mycket, eller hur! Och då kan det väl vara bra att veta vad man stoppar i sig och kanske varför också.
Varför/vad äter du?
 
Riktig mat!
Det behöver inte vara så krångligt! Du kan äta samma mat som övriga familjen - samma fast på ett annat sätt.
Bara en annan tallriksmodell.
Du behöver ej äta lika mycket pasta eller korv som dina barn utan exempelvis mera grönsaker än pasta.
Extremt mycket grönsaker för att det är det du vill bli mätt på.
Nu menar jag inte att inte barn behöver äta grönsaker, för det behöver dom! Men att du fyller din tallrik med grönsaker först istället för tex pastan.
 

Tallriksmodellen - frukt & grönt.
Just frukt och grönt innehåller mycket mindre näring idag än vad den gjorde för några år sedan. Så vi måste ösa på med mycket mer. - halva tallriken!
 
Visste du att 1 apelsin idag är lika med 27st apelsiner för 30 år sedan, i näringsvärde!!!
 
Kolhydrater.
Den debatten fortsätter..... och visst kan man dissa eller ge kretik till dom snabba, så som vitt mjöl, vit pasta, socker osv.  Men kolhydrater behöver vi.
Så glöm inte de nyttiga viktiga GRÖNSAKERNA & ROTFRUKTER på eran tallrik som är naturliga och långsamma kolhydrater  med mycket fibrer som ger mättnad.
 
Är det normer som styr?
- hur vi äter
- vad vi äter
- hur mycket vi äter
- varför vi äter
 
Normer - då menar jag - omgivningen, vilka umgås vi med, hur äter dom?
Vad är "normalt" att ha med sig i matlådan (om du ens har med dig lunchlåda), vilken restaurang går du ut och äter på lunch eller middag? Man vill ju va som alla andra. För det är ju bekvämast så och så kanske man umgås med någon man ser upp till. Så vill jag äta.
 
Visst kan det vara bra att ha förbilder, men om jag vill äta som dig - vad gör du mer i ditt liv, hur förbrukar du din energi, vilken typ av energi förbrukar du, hur ofta rör du dig, hur ofta tränar du. Jag kanske inte kan anamma min kost på dig för jag kanske inte rör på mig på samma sätt, inte lika mycket eller kanske mer osv.
Just det tycker jag är så spännande, för det ser vi aldrig till!
Det kan ju också vara så att du står upp och jobbar hela dagarna eller sitter.
Då har vi ju inte samma förbränning. Vi glömmer HELHETEN!
 
Tillbaka till sig själv - sin egen motor!!
Mina klienter vill ofta gå ner i vikt - inte alla, men oftast. Och diettrender finns ju en hel uppsjö av. Men ingen diet vetenskapligt bevisat är bättre än den andra när det gäller att gå ner eller hålla vikt - i längden har alla samma effekt.
Så i längden är vanlig mat bäst effekt.
- Vad är det jag mår bra av?
- Vad mår min kropp bäst av?
 
 
Ta ansvar för dina val!
Det är du som bestämmer vad du stoppar i munnen!
 
 
 
 
 

Kommentera här: