sommar/semester träning!

TRX - band - mitt bästa träningsredskap!! Varför? Jo för detta träningsredskap kan du enkelt ta med i en liten nätpåse överallt! Till stugan, på resan (för det väger knappast något), löprundan, trädgården, altanen och som jag idag till bryggan!
Du fäster det i tak i en krok eller ögla, i en dörrpost eller i ett träd.
Konstruktionen är två reglerbara band med öglor samt handtag nertill. Man kan alltså förkorta och förlänga beroende på vilken övning man önskar utföra.
 
Och dessutom är TRX en väldigt bra träningsform! Man övar upp både styrka och balans. Kroppskontrollen ökar snabbt och det tycker jag som PT är den bästa vinningen.
I och med att du med din kropp själv avgör lutning beroende på hur du med din kropp själv avgör lutning beroende på hur nära eller lång ifrån själva centrum av repet du står, så avgör du vilken längd på hävarmen du vill ha och därmed vilket motstånd och hur jobbigt det blir. TRX kan därför anpassas för ALLA individer oavsett förutsättning, vilket gör att det passar ALLA.
 
Upplägget kan man variera. Antingen kör man igenom hela kroppen på ca 40 min. Annars kan man också köra typ superset eller triset. Beroende på träningsintensitet och vana.
 
Att utföra benböj, utfall, triceps- och bicepscurls utan vikter och ändå få mjölksyra har nu jag lärt mig är fullt möjligt!! ;) Jag brukar också lägga på några "pulsstoppar"  med bland annat burpees med upphopp, löpsteg på samma ställe med snabba fötter samt upphopp på bänk/sten. Jag jobbar då 40 sekunder på varje övning x 3-4 set (varv).
Känns så skönt när passet är över och HELA kroppen har fått sig en genomkörare så att man är sådär underbart trött men ändå pigg. Svårt att förklara det där men ni som vet vad jag menar förstår.
 
Delar  med mig av några bilder från mitt egna träningspass på bryggan idag. Då jag började med ben övningar, 40 sekunder på varje övning samt ben. Körde alla benövningar efter varandra vila 20 sekunder innan jag började ett nytt varv med samma övningar. Totalt 4 varv på benövningarna.
Och så körde jag rygg/axlar och bröst. Samma upplägg där. 40 sekunder på varje övning efter varandra. Vilade 20 sekunder mellan varven och upprepade så 4 gånger.

Bröst med armhävningar. Viktigt att tänka på är att hålla en stark mage/core!! INGEN "hängbro" som jag brukar säga. Utan sug in magen och rulla fram bäckenet så att du kan hålla en rak plankposition. Det blir lättare hur längre fram mot mitten du flyttar fötterna. Börja alltid lättare och när du hittat tekniken flyttar du bak fötterna för att få mer belastning och betydligt tyngre.
 
Biceps samt triceps!
Biceps. Håll armbågarna högt. Tänk också at du har en boll mellan armbågarna som du måste trycka ihop för att ej tappa "bollen". Händerna med handflatorna uppåt ska över och förbi dina öron!
 
Triceps. Starta i en "dykposition" rak som en planka. Böj underarmarna bakåt och häv dig tillbaka i rak planka utan att svanka. Det är BARA underarmarna som rör sig.
 
Och till slut några magövningar.
Allt från "vanlig" hög planka 40 sekunder till att göra "pik" i 40 sekunder. Utgångsläge planka, dra upp rumpan rakt upp och behåll raka ben och tillbaka till utg. position och upprepa i 40 s. Jag la också på en "crunch". Även där planka som utg. position. Upp med rumpan och dra in knäna till bröstet, ut till planka igen och upprepa även den övningen i 40 sek. Avslutade med sidoplanka. 40 sekunder varje sida.
 
Om det är någon som är intresserad av att köpa TRX-band, så har jag några till försäljning kvar...
 
Ha en fortsatt härlig söndag!!
// Anna
 
 
 
 

Kommentera här: