Glutenfritt tunnbröd med Chiafrön

I morse när jag vaknade lite tidigare än klockan ringde (hör ej till vanligheten) och öppnade kylskåpet blev jag påmind att jag ställt in chiafrön i en burk med vatten.
Tanken var att jag skulle bakat för mig ett nytt recept på tunnbröd igår. Men totalt glömt bort det!?
 
Jag skyller på att jag var helt slut i både kropp & knopp efter helgens utbildning i Örebro - Functional Toning och Leg Works. Mycket träning blev det!!! Men OJ så grym kul och bra/jobbig träning!!
Ni kommer få läsa mer om det framöver.
 
Men eftersom jag vaknade lite tidigare så hade jag ju tid att bokstavligt talat slänga ihop degen.
För vem vill inte ha nybakat bröd till frukost?
Det tog högst 5 min att slänga ihop degen och 4-6 min i ugnen. Och det var så gott!!! Så nu måste jag dela med mig av det receptet som kommer från Johanna Göransson - Hur bra som helst som har skrivit boken
Friendly food. En bok jag varmt kan rekommendera!
 

GLUTENFRITT TUNNBRÖD

Ingredienser till 2 plåtar tunnbröd, ca 8 st bröd

2 msk chiafrön blandat med 6 msk vatten

2 msk kokosmjöl
4 msk bovetemjöl
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1/2 msk brödkryddor, kan uteslutas
1 krm örtsalt

1 msk smält kokosolja
1/2 dl valfri mjölk ( jag använde osötad mandelmjölk)

 

GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 225C.
2. Blanda chiafröna med vattnet, rör om så att alla frön är täckta med vätska och låt stå tills du har en tjock geléliknande massa.
3. Blanda alla torra ingredienser.
4. Smält kokosoljan på låg värme i en kastrull.
5. Blanda ihop dom torra ingredienserna, chiamassan, kokosoljan och mjölken till en deg.
6. Dela degen i 2 lika delar. Lägg en del mellan två bakplåtspapper och kavla med hjälp av en kavel ut tunnbrödet, ca 3 mm tjockt. Försök att göra det så jämntjockt som möjligt så undviker du att vissa ställen blir brända. Ta av det översta pappret och skär tunnbrödet i önskad storlek, jag delade det på fyra lika stora delar. Grädda i mitten av ugnen i 4-5 minuter, håll koll, det går fort!
7. Låt svalna på galler. Servera med valfri fyllning – jag hade avokado, groddar, stekt ägg och blandad sallad.

 
 

Kommentera här: